Spaans, genieten en mensen leren kennen - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rhoode Rasch - WaarBenJij.nu Spaans, genieten en mensen leren kennen - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rhoode Rasch - WaarBenJij.nu

Spaans, genieten en mensen leren kennen

Blijf op de hoogte en volg Rhoode

26 Januari 2014 | Nicaragua, Granada

Om te beginnen waar ik gebleven was; de dag na het kies trekken niet naar school gekund. Heb uiteindelijk 24 uur niet kunnen eten, mn mond heeft meer dan 24 gebloed, heb 5 dagen teveel pijnstillers gebruikt en daarnaast nog spierverslappers en antibiotica. Mijn lege maag was hier niet heel gelukkig mee. Ondanks alles gaat het nu goed. Heb een week op hechtingen gekauwd, maar sinds die eruit zijn gevallen is er alleen nog een gat over is. Hier past precies en rijstkorrel in, het toeval wil dat ik dat minstens één keer per dag eet...

Spaanse les
Afgelopen vrijdag laatste les spaans gehad. Heb in 3 weken heel veel geleerd, maar telkens als ik dacht het goed ging werd er een nieuwe tijd geïntroduceerd. Alles lijkt een stuk simpeler in de tegenwoordige tijd. Toch op mijn eindtoets 86/100 punten gehaald. Ik moest wel minstens 3 letters fout hebben voordat ik er geen punten voor kreeg. Oftewel, voel me nog niet heel zeker om morgen op mijn eerste stage dag te kunnen communiceren. Het zal wel goed komen. Practicar, practicar! Heb door mijn kies lessen en activiteiten gemist helaas, maar 1 les op zaterdag in kunnen halen en toch wel aan een hoop leuke activiteiten mee kunnen doen.

Activiteiten met school
Ritje met paard en wagen door Granada. Veel had ik al gezien maar toch vermakelijk. Helaas proberen ogen te sluiten voor het feit dat alle paarden hier veel te mager zijn en waarschijnlijk niet zo lang leven. Het is hier zo normaal, maar ik blijf het vreselijk vinden om te zien.
Masaya; een plaats in de buurt met een hele grote markt, mooi uitzichtpunt over een meer en volcan Masaya en waar veel oa hangmatten met de hand worden gemaakt.
Dansles; salsa en merengue. Erg leuk, in mijn eentje bewegen gaat nog, maar als ik me aan iemand aan moet passen wordt het lastig. Heb nog 5 maanden om te oefenen. Het plan is er om lessen te gaan volgen! Ook hiervoor geldt, practicar! Mijn moeder hier wist het wel mooi te omschrijven; in Nederland krijgen we zwemles, hier krijgen kinderen dansles. Daarom kunnen alle locals dansen en liggen wij Europeanen bij het zwembad.
Laguna de Apoyo; de lagune in een oude krater deze keer vanuit onder in de krater bekeken. Helaas bleven we maar 2 uur, maar dat hebben we later ingehaald.
Mombacho vulkaan; de grote vulkaan die vanuit Granada altijd zichtbaar is. Ik wil m nog gaan beklimmen, maar deze keer hebben we de flora en fauna aan de voet van de berg bewonderd. Met een gids zonder tanden, een stok en enorm mes, verschillende soorten fruit in het wild geplukt. Mooie vlinders gezien, in de categorie vlindertuin te Emmen. Van die mooie grote blauwe enzo. Helaas zijn ze te snel voor foto's, maar ik vond het fantastisch. Met gevaar voor eigen leven en vleermuizen grot door geklommen. Ook mijn eerste, en so far ook enige aap gezien, boven in een boom.
Zapateria; ofwel schoenmaker. Gelegen in duidelijk een armere wijk van Granada worden hier met de hand leren schoenen gemaakt. De werkomstandigheden zijn erg slecht, maar de jongens die hier werken zouden anders waarschijnlijk op straat belanden. Straatkinderen heb je hier veel, ze bedelen of zijn verslaafd aan lijm, wat in de zapateria dan weer heel makkelijk verkrijgbaar is. Vond het indrukwekkend om te zien en voelde me de ultieme toerist door foto's te nemen van de mensen die daar keihard werken in de hitte en stank.
San juan del oriente; een pottenbakkers plaatsje waar we onder leiding van een enthousiaste man zelf ook maar geprobeerd hebben een pot te draaien. Valt nog niet mee, maar wederom erg leuk.

Gastgezin
Inmiddels woon ik 3 weken in een gastgezin. Eigenlijk zou ik morgen gaan verhuizen, maar ik kan pas 2 februari naar het hostel. Dus nu blijf ik een week langer. Prima, maar heb wel erg veel zin om zelf te kunnen koken. Verlang naar groentes. Afgelopen 2 weken heeft er een duits echtpaar ook in mijn gastgezin gewoond, leuk om wat aanspraak te hebben, maar ze spraken geen fantastisch Engels en waren met een heel ander doel in Nicaragua. Inmiddels woont er sinds een paar dagen een duits meisje bij mij in huis, wel erg leuk!

Leven
In mijn vrije tijd zit ik vaak ergens op een terras met een cocktail en spelen we (kaart)spelletjes. Nieuw geleerde dans moves moeten geoefend worden en inmiddels veel mensen leren kennen. Het Engels, Spaans en Nederlands door elkaar spreken is af en toe wel wat verwarrend. Verder hier in Granada een klokkentoren beklommen voor mooi uitzicht en wezen kajakken op het grote meer waar allemaal kleine eilandjes in liggen. Aangezien het hier stevig kan waaien waren de golven wel wat aan de hoge kant. Zeiknatte kleren en door mensen in bootjes als vermaak beschouwd. Geloof niet dat ik eerder zo vaak op de foto ben gezet. Hilarisch, heb het met trillende armpjes overleefd. Verder wordt het zwembad regelmatig bezocht en zijn er gister op eigen initiatief weer naar Masaya geweest. Voor het ultieme vakantie gevoel vandaag wederom naar Laguna de Apoyo geweest. Deze keer de hele dag, zwemmen in heerlijk water, zonnen en boekjes lezen. De rit heen en terug met z'n zessen in een taxi (exc chauffeur), maar het was het waard.

Inmiddels ben ik hier al weer ruim 3 weken. De tijd gaat ontzettend snel en voel me hier echt heel goed. Ik ben verbaasd, en ook weer niet, over het feit dat ik zo snel gewend ben, en dat de wereld hier, die zo anders is dan thuis, normaal wordt. Ik kijk niet meer op als de zwerver die ik niks wilde geven me uitscheldt voor blanke en, helaas, went het beeld met straatkinderen en zwerfhonden ook. De schoonheid en leuke dingen aan dit land wennen echter ook, en af en toe moet ik mezelf er even aan herinneren dat ik hier echt ben en van alles moet genieten. Daarnaast gaat alles hier tranquilo, tranquilo, past erg goed bij me :)

Morgen begint mijn stage, de voornaamste reden dat ik hier ben. Vind het erg spannend, met name omdat ik steeds meer ben gaan beseffen dat ik me met Spaans zal moeten redden, en dat dat niet meevalt.

Ik vind het nog steeds leuk berichten te krijgen, op wat voor manier dan ook. Ondanks dat ik (nog) niet overal op reageer.

Liefs

  • 27 Januari 2014 - 10:14

    Lisa:

    Heeee lekkerding!
    Wat een leuk verhaal weer :D Bizar dat je idd alweer 3 weken weg bent..
    Hier is dus niks veranderd, alleen ligt er ineens 2cm sneeuw, waar je dus helemaal niks aan hebt! Ik heb nog een weekje vakantie en ga nog naar antwerpen en utrecht,ff wat bezoekjes! Verder werken.. Maar poeh rho, lekker lui leventje daar! Beetje aan t zwembad liggen of andere leuke activiteiten doen!
    Heeeel veel succes met je stage! en met spaans spreken! Beste manier om te leren is om t gewoon te doen, en dat geldt niet alleen voor spaans leren :)!
    Zet m op! Liefs xx

  • 27 Januari 2014 - 12:17

    Dorien Van Den Berg:

    hoi Rhoode, lekker in detail je verhaal! Heerlijk :-) Kan ik het goed volgen zo ;-) Ik zie uit naar een berichtje hoe je eerste stagedag was. Gaat je lukken.... weet ik ZEKER !!!
    Groetjes, Dorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Rhoode

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 6479

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: